Livros e Capítulos de Livros

2022

2021

  • Diniz, E., Brandão, T., Monteiro, L., & Veríssimo, M. (2021). Parenting and child well-being during the COVID-19 outbreak: The importance of marital adjustment and parental self-efficacy. Análise Psicológica, XXXIX(2), 277-286. Doi: 10.14417/ap.1902
  • Ferreira, A.S., Teixeira, R.J., Brandão, T., & Conde, A. (2021). Traumatic symptomatology and cognitive functioning in women with breast cancer treated with chemotherapy: An exploratory study. Panamerican Journal of Neuropsychology, 15, 150-164. Doi: 10.7714/CNPS/15.2.212
  • Madeira, A. R.; Carmo, C., & Brás, M. (2021). Jovens-adultos com e sem história de comportamentos autolesivos: papel mediador das razões para viver. In Avances en Psicología Clínica. Asociación Española de Psicología Conductual.
  • Magalhães, J. (2021). Entrevista Qualitativa. In Manual de Investigação Qualitativa. PACTOR (pp. 63-83).
  • Brandão, C., Veloso, A., Gonçalves, S.P., Silva, I., Vieira-dos- Santos, J., & Moura, R. (2021). The COVID-19 Crisis in the Words of Human Resources Professionals: The Use of Internet Latent Corpus. 292-311. Springer International Publishing. 10.1007/978-3-030-70187-1_21
  • Pechorro, P., Jolliffe, D., & Nunes, C. (2021). Correlates of affective and cognitive empathy among incarcerated male and female youth offenders. In Empathy versus Offending, Aggression and Bullying: Advancing Knowledge using the Basic Empathy Scale. Routledge.
  • Ortíz, J.M., Leyva, C., & Nunes, C. (2021). Adaptation and validation of the social skills scale for the prevention of intercultural cyberbullying in Spanish university students. In T. S. Martínez, S. A. García, M.G. F.Almenara & J.C. Campos (Eds). Estudios sobre innovación e investigación educativa. Dykinson (pp. 495-507).
  • Brandão, C., Silva, Isabel S., Gonçalves, S. P., Veloso, A., Vieira-dos-Santos, J., & Moura, R. (2021). Boas práticas para a promoção da inclusão e bem-estar de trabalhadoras/es - Gestão de pessoas em situação de crise: Guia para gestores de recursos humanos e líderes. Edição Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto.
  • Brandão, C., Silva, Isabel S., Gonçalves, S. P., Veloso, A., Vieira-dos-Santos, J., & Moura, R. (2021). Good practices for promoting inclusion and well-being of workers - people management in crisis situations: a guide for human resource managers and leaders. Edição Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto.
  • Brandão, C., Silva, Isabel S., Gonçalves, S. P., Veloso, A., Vieira-dos-Santos, J., & Moura, R. (2021). Boas práticas em tempos de crise: conciliar a vida profissional, familiar e pessoal.  Edição Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto.
  • Brandão, C., Silva, Isabel S., Gonçalves, S. P., Veloso, A., Vieira-dos-Santos, J., & Moura, R. (2021). Good practices in times of crisis: balancing your work, family, and personal life. Edição Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto.
  • Galinha, I. (2021). Bem-Estar/Well-Being. In Isabel Leal & JL Pais-Ribeiro (coord). Manual de Psicologia da Saúde/Manual of Health Psychology. Pactor Editora.
  • Pedragosa, V., Cardadeiro, E. (2021, no prelo). Barómetro do fitness em Portugal 2020.
  • Correia, A.; Biscaia, R. & Pedragosa, V. (coords.) (2021). Crónicas COVID-19: Gestão do Desporto em Tempos de Crise. Lisboa: Universidade Autónoma de Lisboa. https://doi.org/10.26619/978-989-9002-16-6
  • Pedragosa, V. (2021). An overview of fitness in Portugal: business models, attraction and building members’ loyalty. R., García-Fernández, J. & Gálvez-Ruiz, P. (Eds). The Global Private Health & Fitness Business: A Marketing perspectiveEditora Emerald Publishing. https://doi.org/10.1108/978-1-80043-850-720211008
  • Pedragosa, V. (2021). Satisfação e fidelização em contexto de ginásio. R. Melo (Ed). Fitness e atividades de ginásio. LIDEL. 
  • Pedragosa, V. (2021).Impacto e alternativas para a prática de atividade física. I. A. Correia. R. Biscaia & V. Pedragosa (Coords). Crónicas Covid-19: Gestão do Desporto em Tempos de Crise (pp- 90-92). Lisboa: Universidade Autónoma de Lisboa. https://doi.org/10.26619/978-989-9002-16-6.27
  • Nunes, O., Brites, R., & Hipólito, J. (2021). O autocuidado dos psicólogos em situações de luto. In M. Paulino, S. Gabriel & T. Batista (Coords).  Luto: Manual de Intervenção Psicológica. Pactor (pp. 399-410).
  • Brandão, T. (2021). Perturbações e Desenvolvimento da Pessoa (Editor). University Institute.
  • Ros, A. J. (2021). Jovens-adultos com e sem história de comportamentos autolesivos: papel mediador das razões para viver. In Avances en psicología clínica: investigación y práctica. Dykinson.
  • Sousa. C. & Gonçalves, G. (2021). Cultural intelligence in intercultural mediation. In D. Busch (Ed.). Handbook of intercultural mediation. Routledge, Taylor & Francis Group (in press)
  • Sousa. C., Gonçalves, G., & Vieira-dos-Santos, J. (2021). A multidimensional competence in a multicultural world: Multicultural Personality construct and measure. In T. Altmann (Eds.). Friendship in cultural and personality psychology: International perspectives (pp. 326-338).

2020

  • Brandão, T., Tavares, R., & Matos, P. M. (2020). Questionário de Regulação Emocional em doentes oncológicos: Avaliação psicométrica e teoria de resposta ao item. In S. Monteiro, I. Santos, & A. Bártolo (Eds.). Avaliação em Psico-oncologia: Uma ferramenta para a Prática Clínica. PACTOR.
  • Tavares, R., Brandão, T., Matos, P. M. (2020). Questionário das Preocupações Parentais em doentes oncológicos: Aplicação do instrumento a pais portugueses com cancro. In S. Monteiro, I. Santos, & A. Bártolo (2020). Avaliação em Psico-oncologia: Uma ferramenta para a Prática Clínica. PACTOR.
  • Paulino, M. Faria, C. L., Brites, R., & Silva, F. J. (2020). Intervenção em Psicologia Clínica/ Intervention in Clinical Psychology. PACTOR.
  • Paulino, M., Dumas-Diniz, R., Simões, M. R., Brites, R., & Freitas, S. (2020). Traços de personalidade: influência na adesão às recomendações oficiais de saúde. In M. Paulino, & R. Dumas-Diniz (Eds.). A psicologia da pandemia (pp. 57-72). Pactor.
  • Figueiredo, M., Martins, C., Ribeiro, C., Rodrigues, J. (2020). MILAGE LEARN+: A Tool to Promote Autonomous Learning of Students in Higher Education. 354-363. Springer International Publishing. 10.1007/978-3-030-30938-1_28
  • Sousa C., Gonçalves G., & Sousa A. (2020) Physical and Psychosocial Safety Climate Scales: Psychometric Evidence and Invariance Measurement in a Portuguese Sample. In P. Arezes et al. (eds) Occupational and Environmental Safety and Health II. Studies in Systems, Decision and Control (pp. 567-575), vol 277. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-41486-3_6
  • Assche, F. V., Bramanti, A., Castellaro, M., Mancin, S., Deans, A., Gomes, A., ... & Vieira, L. S. (Eds.). (2020). A Novel Approach to the Implementation of Inclusive Education – The FRIENDS Project. EU
  • Vieira-dos-Santos, J., Brandão, C., Coimbra, J.L., Marques-Costa, C., & Almiro, P.A. (Eds.). (2020). Contextos organizacionais e desenvolvimento humano II. E- Psi, 9(3).
  • Manuel, S., Gonçalves, G., Braz, N. & Sousa, C. (2020). O desenvolvimento de competências dos cuidadores formais: O caso das instituições de apoio a idosos na região do Algarve. In A. Anica & C. de Sousa (Eds.). Envelhecimento ativo e educação (II) (pp. 87-100). Universidade do Algarve.
  • Martins, M. H. (2020). A Vinculação: porto seguro para o desenvolvimento da criança com deficiência ou em risco desenvolvimental. In C. Luísa & M. L. Borges (Eds.). Construindo a Educação Inclusiva: Teoria e Prática (pp. 155-170). Papa-Letras.
  • Rothes, I., & Brás, M. (2020). Questões éticas em Suicidologia: a responsabilidade acrescida da investigação em Psicologia ou a ética de nada fazer? In I. Nascimento & P. S. Neto (Eds.). Ensaios sobre Ética e Investigação em Psicologia e Educação (pp.143-156). Legis editora.

2014

  • Almiro, P.A., & Simões, M.R. (2014). Questionáriode Personalidade de Eysenck – Forma Revista (EPQ-R). In L.S. Almeida, M.R. Simões, & M.M. Gonçalves (Eds.), Instrumentos e contextos de avaliação psicológica – Vol. II (pp.211-229). Coimbra: Edições 
  • Hipólito, J., Nunes, O., Brites, R. (2014). Working with Diagnosis and within Psychiatric Settings. About Diagnosis – C. Rogers: Evolution and Paradigm Shift. In The therapeutic relationship handbook: Theory and Practice., ed. D. Charura & S. Paul (Eds.) , 25 – 46. ISBN: 9780335264827. England: Open University Press. 
  • Magalhães, J. & Faria (2014). Stresse e Resiliência – Como transformar adversidades em respostas positivas. In Psicologia para Não Psicólogos – A gestão à luz da psicologia, cap 7. Lisboa: RH Editora ( pp 159-178) 
  • Pires, M. T., Hipólito, J. & Jesus, S. N. (2014). Children´s Stress Symptoms: A Between-Group Comparison. In K. Kaniasty, K. Moore, S. Howard & P. Buchwald (Eds.). Stress and anxiety: applications to social and environmental threats, psychological well-being, occupational challenges, and developmental psychology (pp. 271-281).  Berlin: Logos Verlag. ISBN 978-3-8325-3720-3

2015

  • Almiro, P.A., & Simões, M.R. (2015). Estudo da versão portuguesa do EPQ-R: Uma aplicação do Modelo de Rasch. In H.F. Golino, C. Gomes, A. Amantes, & G. Coelho (Eds.), Psicometria contemporânea: Compreendendo os Modelos Rasch (pp.241-281). São Paulo: Editora Casa do Psicólogo/Pearson. 
  • Almiro, P.A., Marques-Costa, C., & Simões, M.R. (2015). Questionário de Personalidade de Eysenck– Forma Revista (EPQ-R). In M.R. Simões, I. Santana, & Grupo de Estudos de Envelhecimento Cerebral e Demência (Eds.), Escalas e testes na demência (3ª ed., pp.206-213). Porto Salvo: Novartis. 
  • Figueiredo, S., Martins, M., Silva, C. (2015). Building instruments to understand minds and cognition in europeanschools – Helping Portuguese immigrant students succeed. Intl. Conf. on Advances in Economics, Social Science and Human Behaviour Study, 34-38. Institute of Research Engineers and Doctors, USA. ISBN: 978-1-63248-041-5 doi: 10.15224/ 978-1-63248-041-5-60 
  • Magalhães, J. (2015). A problemática do Burnoutna ótica laboral: breve revisão bibliográfica. In Revista Factores de Risco da Sociedade Portuguesa de Cardiologia – Burnout o meu problema tem um nome, 2015, Ed 37, p. 18-23 

2016

  • Brites, R., Nunes, O., & Hipólito, J.(2016). Psychopathology and the Person Centred Perspective.  In The Person-Centred Counselling and Psychotherapy Handbook: Origins, Developments and Current Applications, ed. C. Lago & D. Charura, 91 – 101. ISBN: 978-0-33-526355-4. Berkshire, England: Open University Press. 
  • Brites, R., Pires, M. Nunes, O., Hipólito, J. Vasconcelos, M. L. (2016). Health Care Climate, Posttraumatic Stress Disorder and Mothers and Fathers’ Attachment to their Babies.  In Proceedings of the 17th European Conference on Development Psychology, ed. EADP, 179 – 184. Bolonha: MEDIMOND. ISBN: 978-88-7587-733-0.
  • Pires, M., Brites, R., Nunes, O., Hipólito, J., & Vasconcelos, M. L. (2016).  Health Care Climate, Posttraumatic Stress Disorder and Mothers and Fathers’ Attachment to their Babies. In Proceedings of the 17th European Conference on Developmental Psychology, 179-184. Bologna, Itália: MEDIMOND. ISBN: 978-88-7587-733-0.
  • Pires, M., & Paz, T. (2016). Parenting styles perceived by teenagers and school achievement. In Proceedings of the 17th European Conference on Developmental Psychology, 179-184. Bologna, Itália: MEDIMOND. ISBN: 978-88-7587-733-0.
  • Figueiredo, S., Martins, M. & Silva, C. (2016). Resultados e erros decorrentes das práticas de ensino: performance desproporcional entre aprendentes de Português como Língua Segunda. In L. Gonçalves (Ed.), Português como língua estrangeira, de herança e materna: abordagens, contextos e práticas (pp. 155-173). American Organization of Teachers of Portuguese. 
  • Magalhães, J. & Piteira, M. (2016).  Aprendizagem. In Fundamentos da Psicologia,  Lisboa: RH Editora,  (pp 169-192)
  • Laneiro, T., & Ribeiro, L. (2016). Personalidade. In M. P. Lopes, P. J. Palma & A. Lopes(Coords.) Fundamentos de Psicologia. Lisboa, Portugal: Edições MGI. 
  • Simões, M., Almiro, P.A., Caldeira, S., Vilar, M., Sousa, L.B., & Freitas, S. (2016). Avaliação neuropsicológica de pessoas mais velhas. In H. Firmino, M.R. Simões, & J. Cerejeira (Eds.), Saúde mental das pessoas mais velhas (pp.127-164). Lisboa: Lidel. 

2017

  • Almiro, P.A., Almeida, D., Ferraz, A.M., Ferreira, R., Silvestre, M.J., Perdiz, C., Dias, I.T., Gonçalves, S., Sousa, L.B., & Simões, M.R. (2017). Escala de Desejabilidade Social de 20 itens (EDS-20). In M.R. Simões, L.S. Almeida, & M.M. Gonçalves (Eds.), Psicologia forense: Instrumentos de avaliação (pp.335-352). Lisboa: Pactor. 
  • Almiro, P.A., Ferreira, M.I., Campos, R.L., Flórido, J., Ferreira, R., Pinheiro, E., Videira, V., Perdiz, C., Simões, J., & Simões, M.R. (2017). Instrumento de Avaliação da Saúde Mental de Jovens de Massachusetts – Versão 2 (MAYSI-2). In M.R. Simões, L.S. Almeida, & M.M. Gonçalves (Eds.), Psicologia forense: Instrumentos de avaliação (pp.269-286). Lisboa: Pactor. 
  • Figueiredo, S. (2017). Learn a Second Language First. A Guide for L2 Research in the Context of Languages Other than English. New York: Nova Science Publishers.
  • Figueiredo, S. (2017). Learning Portuguese as a Second Language. ISBN: 978-3-319-55818-9 (Print) 978-3-319-55819-6 (Online). 10.1007/978-3-319-55819-6. © Springer International Publishing AG. Part of Springer Nature. http://www.springer.com/gp/book/9783319558189
  • Magalhães, J. (2017). Segurança e Ergonomia e Gestão Administrativa de Recursos Humanos. In Gestão de Recursos Humanos – Modelos e Técnicas, cap. 7 e cap. 8. Lisboa: ISCSP,  (pp 243-280).
  • Simões, M.R., Almiro, P.A., Nunes, A.P., Cunha, C., Almeida, D., Domingues, A.F., Ferreira, S., Paiva, J., Dias, I.T. & Cruz, I. (2017). Escalade Validade de Sintomas – Versão 2 (EVS-2). In M.R. Simões, L.S. Almeida & M.M. Gonçalves  Eds.), Psicologia forenseInstrumentos de avaliação (pp.417- 435). Lisboa: Pactor. 
  • Simões, M.R.,Almiro, P.A., Mota, M., Oliveira, C.S., Maior, F.S., Cunha, C., Domingues, A.F., Pinho, J.I., Soares, D.M., Almeida, D., Barreto, M., Duarte, F. & Dias, I.T. (2017). Inventário Estruturado de Simulação de Sintomas (SIMS). In M.R. Simões, L.S. Almeida, & M.M. Gonçalves (Eds.), Psicologia forenseInstrumentos de avaliação (pp.397-415). Lisboa: Pactor. 
  • Simões, M.R., Sousa, L.B., Marques-Costa, C. & Almiro, P. A.(2017). Avaliação neuropsicológica em contextos forenses: Fundamentos, protocolos e instrumentos de avaliação. In F. Vieira, A.S. Cabral, & C.B. Saraiva (Eds.), Manual de psiquiatria forense (pp.373-410). Lisboa: Pactor

2018

  • Costa, E., Matos, F., Martins, C., Ayala-Nunes, L. & Nunes, C, (in press, 2018). Estilos e práticas educativas. Será o nível educativo das mães importante? In: T. Ramiro Sánchez, M.T. Ramiro & M.P. Bermúdez(Comp.). Avances en Ciencias de la Educación y del Desarrollo. Granada: AEPC.
  • Figueiredo, S., Hipólito, J., Rocha, C., & Nunes, O. (2018, in press).  Sono e vigília determinados pela imigração e latitude: comportamentos diferenciados e horários de tarefasLibro de Capitulos del XI CONGRESO INTERNACIONAL y XVI NACIONAL de PSICOLOGÍA CLÍNICA.
  • Gonçalves, G., Sousa, C., Pereira, M., Pinto, E., & Sousa, A. (2018). Sensation seeking and risk perception as predictors of physical and psychosocial safety behavior in risk and non-risk professions. In P. M. Arezes, J. S. Baptista, M. P. Barroso, P. Carneiro, P. Cordeiro, N. Costa, R. B. Melo, A. S. Miguel, G. Perestrelo (Eds.), Occupational Safety and Hygiene VI. (pp. 85-89). London: Taylor & Francis Group. ISBN: 978-1-138-54203-7 (Hardback) and ISBN: 978-1-351-00888-4 (eBook)
  • Laneiro, T., Graziela, C. & Ribeiro, L. (2018). ESports: trabalho ou diversão? A realidade no Brasil e em Portugal. Ebook. NIP-C@M. (manuscriptaccepted). 
  • Magalhães, J. & Piteira, M. (2018).  Emprego Público, GRH e Inovação – Entre a Teoria e a Prática. In Inovação, Emprego e Politicas Públicas. Lisboa: Edições Silabo, (pp251-291) 
  • Martins, A., & Martins, I., & Pereira, O. Unravelling hurdles to organizational sustainability by virtue of sharing and creating knowledge. In Mehdi Khosrow-Pour (Ed.) The upcoming book, Breaking Down Language and Cultural Barriers Through Contemporary Global Marketing Strategies. IGI Global publisher of the Business Science Reference
  • Martins, A., Martins, I., & Pereira, O. (2018) The path to humanisingthe economy by way of a holistic education. In Wang, Victor C. (Ed.) Handbook of Research on Program Development and Assessment Methodologies in K-20 Education Encyclopedia (pp. 179-219). IGI Global publisher of the Business Science Reference. Doi: 10.4018/978-1-5225 3132-6.ch010, ISBN13: 9781522531326, ISBN10: 1522531327, EISBN13: 9781522531333 
  • Martins, A., Martins, I., & Pereira, O. A new perspective in competitiveness for business education: communities of practice – the crystal palace. In C. G. Maheshkarand V. Sharma (Ed.) The upcoming Handbook of Research on Cross Cultural Business Education, IGI Global publisher of the Business Science Reference
  • Martins, A., Martins, I., & Pereira, O. Learning – performance relationship: a new holistic, dynamic and strategic organisational In L. dall’Acquaand D. Lukose (Ed.) The upcoming Book of Improving Business Performance through Effective Managerial Training Initiatives. IGI Global publisher of the Business Science Reference
  • Nunes, O. (2018). Posfácio. In Raíssa, S.  Intervenção Psicológica com Ludoterapia. Lisboa: PACTOR 
  • Nunes, O., Brites, R., Hipólito, J. (2018). Psicoterapia Centrada no Cliente.  In I. Leal (Coord). Psicoterapias1 – 416. Lisboa: PACTOR.
  • Pereira, O., Martins, A., & Martins, I. Service-learning: the essence of social inclusivity through transformational education. In ÇağlarDoğru (Ed.) The upcoming book Global Perspectives on Human Capital Intensive IGI Global publisher of the Business Science Reference
  • Ramos, C., Sousa, A., Gonçalves, G., Cardoso, I., Calisto, M. L., Calisto & Matos, N. (Eds.) (2018). Turismo e competitividade dos destinos turísticos. Faro: Universidade do Algarve. ISBN: 978-989-8859-33-4.  http://hdl.handle.net/10400.1/10656
  • Simões, M.R., Alves, L., Baptista, L., Fonseca, M.S., Ferraz, A.M., & Almiro, P.A.(2018). Inteligência e personalidade pré-mórbidas: Questões em torno da sua avaliação. In M. Paulino, & L. Alho (Eds.). Comportamento criminal e avaliação forense (pp.61-87). Lisboa: Pactor

2019

 
  • Pedragosa, V., & Cardadeiro, E. (2019). Barómetro do fitness em Portugal 2018. Edições AGAP.
  • Pedragosa, V. (2019). Gestão de conflitos no desporto. In Gestão do desporto - compreender para gerir, editado por A. Correia, & R. Biscaia. Lisboa: Edições FMH.
  • Laneiro, T. (2019). Psicoterapia: Conceitos e Fundamentos. In A Prática Profissional da Psicoterapia. Lisboa, Portugal: Ordem dos Psicólogos Portugueses.
  • Teixeira, R. J., Brandão, T., Pereira, J.M., & Pereira, A. (2019). The importance of emotional intelligence, emotion regulation, and mindfulness in psychological inflexibility: A clinical study. In Stress and Anxiety – Contributions of the STAR award winners, 205-214. Springer New York.
  • Teixeira, R. J., Brandão, T., & Pereira, G. (2019). Burden and Posttraumatic Growth in Adult Caregivers of Patients with Cancer. In Caregiving: Perspectives, Experiences and Challenges, editado por Stefano Eleuteri. NOVA Publisher.
  • Figueiredo, S. (2019). Aplicação móvel (app) para a aprendizagem assistida do Português: um projeto para contextos nacionais e internacionais do Português como Língua Segunda e como Língua Estrangeira. In Competências no Ensino-Aprendizagem de Línguas: Pressupostos, Práticas e Reflexões, 301-316. Pontes Editores.
  • Almiro, Pedro A.; & Simões, M. R. (2019). Estudo da versão portuguesa do EPQ-R: Uma aplicação do Modelo de Rasch. In Psicometria contemporânea: Compreendendo os Modelos Rasch, editado por Golino, H. F.; Gomes, C.; Amantes, A.; Coelho, G.. Belo Horizonte, Brasil: Artesã Editora.
  • Almiro, Pedro A.; Rijo, Daniel; Coelho, J.; Vieira, D.; & Corte-Real, A. (2019). Non-adherence to treatment reflexions: An effective way of safety health. In Health and social care systems of the future: Demographic changes, digital age and human factors, editado por Cotrim, T. P.; Serranheira, F.; Sousa, P.; Hignett, S.; Albolino, S.; Tartaglia, R., 189-196. Cham, Suiça: Springer Nature.
  • Figueiredo, S., Hipólito, J., Rocha, C., & Nunes, O. (2019). Sono e vigília determinados pela imigração e latitude: comportamentos diferenciados e horários de tarefas. 385-394. Asociación Espanola de Psicología Conductual (AEPC).
  • Ribeiro, L., Cirino, G., Laneiro, T. (2019). eSports: Trabalho ou diversão? Uma perspetiva luso-brasileira. In Comunicação Digital: media, práticas e consumos. Lisboa, Portugal: NIP-C@M & UAL
  • Martins, M., Borges, M.L., & Gonçalves, T. (2019). Vozes de estudantes com deficiência no ES: O que pensam? O que desejam?. In Transição para a vida adulta: Percursos reais, possíveis e desejáveis., 141-149. Beja, Portugal: IPBeja, Adelaide Espírito Santo.
  • Magalhães, J. (2019). Saúde Mental e Física nas Organizações. In Humanizar as Organizações.
  • Hipólito, J.; & Odete, N. (2019). Self-organisation and Complexity: Evolution and Development of Rogerian Thinking. Lisboa, Portugal: Ediual.
  • Hipólito, J. (2019). Terapia Centrada no Cliente. editado por L. Nunes; C. Fonte; S. Alves; I. Sani; R. Estrada; S. Caridade, 435-441. Lisboa, Portugal.
  • Monteiro, F.; Ferreira, L.; Hipólito, J. (2019). Psicoterapia Centrada no Cliente. In Um Guia para as Psicoterapias em Portugal, editado por Coor. J. Borges, 113-121. Lisboa, Portugal: Parsifal.
  • Santos, J. C.; Façanha, J., Quaresma, M., et al. (2019). Mais Contigo - Tela de emoções: Promoção de Saúde Mental e Prevenção de Comportamentos Suicidários no Ensino Artístico | + Contigo-Canvas of Emotions: Mental Health Promotion and Suicidal Behaviors Prevention in Artistic Education. Coimbra, Portugal: Associação Honorífica da Escola Superior de Enfermagem de Coimbra.
  • Sousa, C., Gonçalves, G., & Sousa, A. (2020). Physical and Psychosocial Safety Climate Scales: Psychometric Evidence and Invariance Measurement in a Portuguese Sample. In Occupational and Environmental Safety and Health II, 567-575. Springer International Publishing. 10.1007/978-3-030-41486-3_61
  • Manuel, S., Gonçalves, G., Braz, N., & Sousa, C. (2020). O desenvolvimento de competências dos cuidadores formais: O caso das instituições de apoio a idosos na região do Algarve. In Envelhecimento ativo e educação (II), editado por Anica, Aurízia; Sousa, Carolina, 87-99. Faro, Portugal: Universidade do Algarve.
  • Martins, C. et al. (2019). A importância do voluntariado no contexto universitário: a experiência do Grupo de Voluntariado UAlg V+. In CNaPPES 2018 – Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior, 42-48. Braga, Portugal: Universidade do Minho.
  • Gomes, A. (2019). Alexitimia In Dicionário Enciclopédico Comportamento e Saúde Mental, ed. L. Nunes, C.Fonte, S. Alves, A. Sani, R. Estrada & S. Caridade , pp – pp. Lisboa: Edições Pactor.
  • Gomes, A. (2019). Psicossomática In Dicionário Enciclopédico Comportamento e Saúde Mental , ed. L. Nunes, C.Fonte, S. Alves, A. Sani, R. Estrada & S. Caridade , pp – pp. Lisboa: Edições Pactor.
  • Gomes, A. (2019). Sintomas Somáticos In Dicionário Enciclopédico Comportamento e Saúde Mental , ed. L. Nunes, C.Fonte, S. Alves, A. Sani, R. Estrada & S. Caridade , pp – pp. Lisboa: Edições Pactor.
  • Gomes, A. (2019). Anedonia In Dicionário Enciclopédico Comportamento e Saúde Mental , ed. L. Nunes, C.Fonte, S. Alves, A. Sani, R. Estrada & S. Caridade , pp – pp. Lisboa: Edições Pactor.
  • Gomes, A. (2019). Fibromialgia In Dicionário Enciclopédico Comportamento e Saúde Mental , ed. L. Nunes, C.Fonte, S. Alves, A. Sani, R. Estrada & S. Caridade , pp – pp. Lisboa: Edições Pactor.
  • Nunes, C., Menéndez, S., Almeida, A., Ayala-Nunes, L., Cruz, O. & Hidalgo, V. (2019). Parental education and family support programs in Spain and Portugal. A comparative study. In: A. Carneiro-Barrera & A. Díaz-Román (Comp.). Avances en Ciencias de la Educación y del Desarrollo, 2018 (pp 932-939). Granada: AEPC. ISBN:978-84-09-13321-5
  • Pires M., & Paz, T. (2016). Parenting Styles Perceived by Teenagers and School Achievement. In EADP (Ed.). Proceedings of 17th European Conference on Development Psychology (pp. 267-273). Bologna, IT: MEDIMOND s.r.l. ISBN 978-88-7587-733-0
  • Nunes, C. & Ayala-Nunes, L. (Coords.) (2019). Famílias em risco. Avaliação e intervenção psicoeducativa. Faro: Silabas e Desafios. ISBN: 978-989-8842-40-4
  • Pires, M. (2019). Aprendizagem – Comportamento humano. In R. Estrada, L. Nunes; A. Sani; S. Caridade, C. Fonte & S. Alves (Eds.). Dicionário Enciclopédico Comportamento e Saúde Mental. Lisboa, PT: Pactor
  • Nunes, O. (2019). A Psicoterapia. In R. Estrada, L. Nunes; A. Sani; S. Caridade, C. Fonte & S. Alves (Eds.).  Dicionário Enciclopédico Comportamento e Saúde Mental. Lisboa, PT: Pactor
  • Gonçalves, G., Sousa, A., Sousa, C., Jesus, F., & Afonso, E. (2019). Effects of sunlight on psychological well-being, job satisfaction and confinement perception of workplace: The case of shopkeepers and marketers. In P. M. Arezes, et al. (Eds.), Occupational and Environmental Safety and Health (pp. …). Chennai, India: Springer. Doi: 10.1007/978-3-030-14730-3_61; ISBN Book: 978-3-030-14729
  • Nunes, C., Menéndez, S., Almeida, A., Ayala-Nunes, L., Cruz, O. & Hidalgo, V. Parental education and family support programs in Spain and Portugal. A comparative study. In: A. Carneiro-Barrera & A. Díaz-Román (Comp.). Avances en Ciencias de la Educación y del Desarrollo, 2018 (pp 932-939). Granada: AEPC. ISBN:978-84-09-13321-5
  • Nunes, C. & Ayala-Nunes, L. (2019) O Maltrato Infantil. In C Nunes e L. Ayala-Nunes (Coords.). Famílias em risco. Avaliação e intervenção psicoeducativa (Cap. 2, pp. 43-56). Faro: Silabas & Desafios. ISSN: 978-989-8842-40-4
  • Nunes, C., Ayala-Nunes, L., Martins, C., & Gonçalves, A. (2019) As famílias em risco psicosocial no Algarve In C Nunes e L. Ayala-Nunes (Coords.). Famílias em risco. Avaliação e intervenção psicoeducativa (Cap. 4, pp. 129-146). Faro: Silabas & Desafios. ISSN: 978-989-8842-40-4